dinsdag 19 januari 2016

Een woordje van Sven Unik-id

“Toen juf Tina ongeveer een jaar geleden met mij contact opnam om, als conceptueel kunstenaar, samen te werken aan het project “Museum@School” van “Start with Art”, gaf ik volmondig mijn akkoord. Ze legde me uit dat de hele school in een museum zou veranderen en dat de kinderen aan allerlei kunstzinnige workshops zouden deelnemen.

Ik besefte dat het om een unieke ervaring in een schoolomgeving ging, een samenwerking tussen alle kinderen van de school, hun leerkrachten en hun ouders.

Als conceptueel kunstenaar laat ik me altijd inspireren door de identiteit van de mensen en hun omgeving, in dit geval de leefwereld van alle kinderen van de GBS Boortmeerbeek.

Zo bedacht ik het concept van 60 centimeter.
Vanaf hun eerste pasjes in de instapklas tot aan het moment dat ze als twaalfjarigen onze school verlaten, groeien leerlingen gemiddeld zo'n 60 centimeter.
We willen dan ook kunst gebruiken om over dit groeiproces na te denken.
Elk kind - van de kapoenenklas tot het zesde leerjaar - kreeg een lintje van 60 centimeter. Dat mochten ze versieren, in het thema 'Mijn droom, waar wil ik naartoe groeien of wat wil ik later worden?'
Al deze lintjes werden door mama's en oma's aan elkaar gestikt, zodat er één groot groeilint van wel 240 meter lang ontstond.
Met dit groeilint, dat gecreëerd werd door de hele school, zal ik tenslotte een kunstwerk maken dat het groeiproces op onze school uitstraalt. Het resultaat van deze unieke samenwerking zal dan ook te bewonderen zijn op de eigen schoolgevel.

Wat me blijft verbazen aan dat project is de betrokkenheid van zoveel (groot)ouders die een workshop georganiseerd hebben in de klassen en de lintjes aan elkaar genaaid hebben, de professionele manier waarop juf Tina dit ganse project geleid heeft, de medewerking van zoveel leerkrachten en de directie van de school, de hulp van de oudervereniging, de steun die het gemeentebestuur achter het project gezet heeft ... en uiteraard het enthousiasme van de kinderen.

Ik ben heel blij en dankbaar dat ik ook een schakel van dat prachtige project mag zijn, een project dat zoveel mensen met elkaar verbindt.

Toen we het groeilint op de gevel aan het vastmaken waren, vertelde de buschauffeur van de schoolbus dat we de teksten van de linten hadden moeten opschrijven om de kinderen binnen vijftien jaar daaraan te herinneren wat hun dromen waren. Wat een leuk idee ! Het concept heeft nog groeimogelijkheden...
Wenst u meer info over mijn werk, neem dan een kijkje op www.unik-id.be !”



Geen opmerkingen:

Een reactie posten